SD bryter kvittningssystemet och röstpakten faller
Nyheter
Sverigedemokraterna bröt på onsdagen mot kvittningssystemet i riksdagen. Praxis har gällt i decennier och innebär att partier plockar bort lika många ledamöter på motsatt sida när egna inte kan delta. Sveriges Radio förklarar systemet närmare.
Övriga partier höll på torsdagen krismöte utan SD. Efter mötet säger Lena Hallengren (S) till Ekot att ingen kvittning kommer att göras nästa vecka. Justitieminister Gunnar Strömmer säger till DN att alla nu måste vara på plats vid voteringar.
Oppositionen kallar agerandet fulspel. Aftonbladet och SvD skriver att läget blir svårt för Moderaterna när röstpakten faller.
Läs mer på: Sveriges Radio Ekot, Sveriges Radio Ekot, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet