USA och Iran beskjuter varandra vid Hormuzsundet – vapenvilan skakig
Världen
USA och Iran utväxlade attacker vid Hormuzsundet under torsdagskvällen. Det är det allvarligaste incidenten sedan vapenvilan slöts för en månad sedan. USA:s militär bekräftar att man slog till mot iranska mål men beskriver det som självförsvar efter att Iran angrep tre amerikanska jagare. Iran anklagar USA för att ha brutit vapenvilan genom att attackera civila fartyg och hamnar.
Trump säger att vapenvilan fortfarande gäller och kallade enligt SR Ekot attackerna för en “kärleksklapp”. Iranskt statsmedier uppger att situationen är “tillbaka till det normala”. Förenade Arabemiraten meddelar att landets luftförsvar aktiverades efter iranska robotar och drönare.
Oljepriserna steg efter incidenten, rapporterar Al Jazeera.
Läs mer på: Sveriges Radio Ekot, The Guardian, BBC News