Trump och Xi möts i Peking för toppmöte
Världen
Donald Trump och Xi Jinping möttes under torsdagen i Peking för ett toppmöte som beskrivs som det viktigaste mellan supermakterna på flera år. Xi välkomnade Trump med en ceremoni och sade att USA och Kina borde vara partners, inte rivaler.
Med sig till Peking har Trump en stor del av USA:s tech- och finanselit, vilket SVT:s USA-korrespondent beskriver som en tydlig maktuppvisning. På agendan står handel, teknik och kriget i Iran.
Kinesiska experter som SR Ekot talat med räknar inte med några stora genombrott. Målet för båda sidor uppges vara att hålla relationen stabil, men analytiker är oense om vem som har starkast förhandlingsposition.
Läs mer på: SVT Utrikes, SR Ekot