Nato-möte i Helsingborg: Rubio kritiserar alliansen inför ankomst
Nyheter
Det första stora Nato-toppmötet på svensk mark pågår i Helsingborg. USA:s utrikesminister Marco Rubio har landat i Sverige, men passade före avresan på att kritisera alliansen. Han sa att USA:s viktigaste fördel med Nato är tillgången till militärbaser i Europa, och att länder som Spanien som inte ger den tillgången kan ifrågasättas som partner.
Rubio uppges under mötet vilja lyfta säkerheten i Arktis och kraven på Europas eget försvarsengagemang. Statsminister Ulf Kristersson svarade att Sverige kommer att vara tydliga i samtalen.
SR Ekot rapporterar att Rubio också sa att det finns Nato-länder som USA anser mer hjälpsamma, utan att namnge dem.