Utredare föreslår 15-årsgräns för sociala medier
Nyheter
En statlig utredare föreslår att sociala medier ska ha en åldersgräns på 15 år. Delbetänkandet lämnades på tisdagen till socialminister Jacob Forssmed (KD).
Förslaget möter blandade reaktioner. Barnrättsorganisationen Bris varnar, enligt Sydsvenskan, för att en åldersgräns kan öka social isolering bland unga.
SVT och SR Ekot rapporterar att utredningen nu skickas på remiss. Exakt hur plattformarna ska kontrollera åldrar framgår inte av delbetänkandet.
Läs mer på: SVT, SR Ekot, Regeringen