USA anföll iranska radaranläggningar – Iran svarade med robotar mot amerikanska baser
Världen
USA sköt under natten ner fyra iranska drönare i Hormuzsundet och anföll sedan radaranläggningar längs Irans kust. SR Ekot rapporterar att USA motiverade aktionen med att drönarna hotade sjöfartstrafiken.
Iranska revolutionsgardet uppger att man besköt fyra fartyg som försökte passera sundet och att man besvarade de amerikanska attackerna med robotar mot amerikanska baser i Kuwait och Bahrain. Enligt USA avfyrades sju robotar, varav sex sköts ner och en missade. Iran hävdar att man träffade sina mål.
Expressen bekräftar att AFPs reportrar på plats hört explosioner i båda länderna. Konflikten riskerar att störa oljeflödet genom Hormuzsundet och har drivit upp energipriserna.