Iran och Israel i ny upptrappning – robotar och motattacker
Världen
Iran avfyrade under söndagskvällen robotar mot Israel. Det var det första anfallet sedan vapenvilan trädde i kraft i april. Det iranska revolutionsgardet uppgav att Israel måste sluta attackera Libanon, annars väntar “större och kraftigare anfall”, enligt Reuters.
Under natten svarade den israeliska militären med att bomba militära mål i västra och centrala Iran. Luftvärnssystem och lager för ballistiska robotar och drönare ska ha träffats, enligt SR Ekot. Iranska medier bekräftar attackerna.
USA:s president Trump uppmanade Israel att inte svara. France 24 rapporterar att upptrappningen riskerar att spåra ur pågående förhandlingar mellan USA och Iran.
Läs mer på: SR Ekot, SVT Utrikes, France 24