USA och Iran i öppet krig: attacker och motattacker under natten
Världen
USA genomförde under natten till onsdag luftangrepp mot mål i södra Iran. Det beskrivs av den amerikanska militären som ett svar på att Iran under tisdagen sköt ned en amerikansk Apache-helikopter över Hormuzsundet. Piloterna räddades.
Vid tretiden svensk tid meddelade USA att anfallen var avslutade. Irans revolutionsgarde uppger att telekommunikationstorn och vattentankar träffades. Sedan svarade Iran med att attackera amerikanska militärbaser i Bahrain och Jordanien, enligt SR Ekot. Nästan alla iranska missiler och drönare ska ha skjutits ned, uppger en amerikansk tjänsteman.
SVT och France 24 rapporterar att situationen fortsätter att trappas upp under morgontimmarna.
Läs mer på: SR Ekot, SVT Utrikes, France 24