USA och Iran nära fredsavtal – Trump ställde in nya attacker
Världen
President Donald Trump ställde under natten in planerade angrepp mot Iran och hävdade att ett fredsavtal är nära. “Om du inte har hört det så har vi avslutat kriget med Iran i dag”, sade Trump enligt CNN.
Dagarna dessförinnan hade USA och Iran beskjutit varandra trots en vapenvila. Trump hotade på Truth Social att slå “mycket hårt” mot Iran och ta oljeterminalön Kharg i Persiska viken. Iran uppgav sig ha stängt Hormuzsundet helt, medan USA hävdade att fartyg fortsatte passera.
SR Ekot citerar Iranexperten Rouzbeh Parsi: “Är man optimistisk kan man se det som det sista oväsendet innan man faktiskt sätter sig ned och skriver under något. Är man mer pessimistiskt lagd är det bara ett tecken på att det snabbt kan eskalera.”