USA och Iran undertecknar fredsavtal – Hormuzsundet öppnas
Världen
USA och Iran har undertecknat en avsiktsförklaring om fred efter över 100 dagars krig. Donald Trump bekräftade att han och vicepresident JD Vance digitalt skrivit under avtalet, medan Irans parlamentstalman Mohammad Bagher Ghalibaf undertecknade från iransk sida.
Avsiktsförklaringens exakta innehåll är ännu inte offentliggjort, och de två sidorna ger delvis olika tolkningar av vad man kommit överens om. SR Ekots Mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén beskriver det som att “ett hett krig har övergått i ett kallt krig”.
Hormuzsundet, stängt sedan februari, väntas nu öppnas igen. SR Ekot rapporterar att oljepriserna sjunkit men att många rederier avvaktar säkerhetsgarantier. Det kan ta upp till ett år innan marknaden stabiliseras. En formell signeringsceremoni är planerad till på fredag i Genève.