USA och Iran undertecknar avtal om eldupphör och öppet Hormuzsund
Världen
USA och Iran undertecknade under natten mot torsdag en avsiktsförklaring på 14 punkter vid ett middagssammanträde på slottet Versailles efter G7-mötet i Frankrike. Avtalet innebär eldupphör, att Hormuzsundet öppnas omedelbart och att Iran förbinder sig att aldrig skaffa kärnvapen. Iran väntas samtidigt få tillgång till ett ekonomiskt återhämtningspaket på 300 miljarder dollar, enligt SVT.
Trump sade under G7-mötet att ett fortsatt krig hade blivit en ekonomisk katastrof. “Vi hade kunnat fortsätta bomba i tre veckor, två veckor, fyra veckor, eller två år. Du hade aldrig haft Hormuzsundet öppet”, citerar SR Ekot presidenten.
Agreementet möter kritik från flera håll. Från Trumps egna MAGA-allierade kallar Will Chamberlain avtalet “helt fruktansvärt”, och Mohammad Fazlhashemi, professor vid Uppsala universitet, säger till SR Ekot att Iran rent strategiskt är den stora vinnaren. Aftonbladet rapporterar att avtalet nu offentliggjorts i sin helhet.
Läs mer på: SVT Utrikes, Aftonbladet, SR Ekot