USA attackerar Iran efter attack mot fartyg i Hormuzsundet
Världen
Den amerikanska militären genomförde under natten attacker mot mål i Iran runt Hormuzsundet. Bland annat ska iranska robotbatterier och drönarlager ha bombats, rapporterar SR Ekot.
Attackerna är ett svar på att Iran under torsdagen slog mot ett kommersiellt fartyg i sundet utanför Omans kust. DN bekräftar uppgifterna.
Ekots Mellanösternkorrespondent Samar Hadrous noterar att liknande incidenter skett sedan vapenvilan inleddes den 8 april, men att vapenvilan ändå har hållit. USA:s vicepresident JD Vance har varnat Iran för ytterligare konsekvenser om landet fortsätter.
Läs mer på: SR Ekot, Dagens Nyheter